Zapewne wiesz, że warto osobno zbierać i oddawać plastikowe zakrętki i korki po napojach. Są one zrobione z twardego plastiku, który można łatwo i stosunkowo szybko przerobić na rury, łopaty i inne przydatne sprzęty. Zanim jednak damy im szansę na uzyskanie nowej formy, dajmy im drugie życie w uczeniu języka.
Kto pierwszy do mety?
Dobrym sposobem na zachęcenie uczniów do mówienia są gry planszowe. W internecie nietrudno znaleźć plansze do wydrukowania, dzięki którym można przećwiczyć poszczególne zagadnienia i/lub słownictwo. Jednak do niedawna miałam z planszówkami pewien problem. O ile kostka do gry nie należy do dużych inwestycji, to zawsze brakowało mi pionków. Obawiałam się, że wyjęcie pionków z gier, które mam w domu, skończy się ich zgubieniem. Próbowałam używać zakrętek z cienkopisów, ale były za małe i łatwo się przewracały. Aż w końcu – już znasz rozwiązanie, prawda? Plastikowe zakrętki do butelek mają różne wielkości i kolory, łatwo je przestawić i nie przewracają się. Można też łatwo nakleić na nich litery lub kolorowe kółka, albo napisać inicjały grających markerem. Pionki idealne! A jak się zgubią, żadna strata!
Bingo
Na pewno dobrze znasz grę w bingo, używaną zwłaszcza do nauki liczb. Istnieją różne warianty, ale najczęściej jedna osoba czyta liczby lub słowa, a pozostałe zakreślają to, co usłyszą. Wygrywa ten, kto zdobędzie “bingo” i oznajmi to okrzykiem.
W jednym z wariantów gry, przed jej rozpoczęciem uczniowie sami wybierają określoną liczbę pól do zakreślenia. Dzięki temu przy użyciu tej samej tabelki każdy ma inny zestaw pól oznaczających “bingo”. W wersji, w której układ plansz poszczególnych graczy się różni, należy zakreślić lub zakryć pola. Wtedy wygrywa ten, kto na swojej planszy utworzy linię pionową, poziomą lub skośną.
Plastikowe zakrętki sprawdzają się w obu wariantach. W pierwszym uczniowie najpierw zakreślają wybrane pola, a potem zakrywają to, co usłyszeli. Użycie zakrętek służy tu urozmaiceniu gry. W drugiej wersji zakrywanie pól całkowicie eliminuje pisanie po planszach, co umożliwia ich wielokrotne użycie. Ja najczęściej stosuję wariant mieszany – rozdaję uczniom zróżnicowane plansze, ale i tak każę im wybrać pola, które powinni zakryć, by wygrać. W ten sposób gra jest bardziej urozmaicona.
Żeby mimo zakreślania używać plansz wielokrotnie, laminuję je, a do pisania po nich rozdaję uczniom mazaki suchościeralne. Tak robię z przygotowanymi przeze mnie planszami do nauki liczebników i alfabetu, które znajdziesz pod tym wpisem.
Trafianie czasownikami
Ta gra wprowadza do klasy trochę gimnastyki i sprawdzi się w mniejszej grupie. Poza garścią plastikowych zakrętek potrzebne będą pudełka (np. po butach) bez pokrywek, o takich samych wymiarach. Nakrętki najlepiej przynieść w osobnym pudełku lub nieprzezroczystym worku (bardziej eko oczywiście będzie płócienna torba).
Na pudełkach napisz dużymi literami nazwy czasów i ustaw je obok siebie tak, by stykały się brzegami. Na nakrętkach wypisz czasowniki. W odległości około metra od pudełek (w zależności od wieku i wzrostu graczy) ustal linię, z której uczniowie będą do nich trafiać. Uczniowie kolejno losują zakrętkę z bezokolicznikiem z worka, a potem rzucają nią do pudełek. W zależności od tego, do którego pudełka trafiła zakrętka, uczeń odmienia czasownik w tym czasie (albo układa z nim zdanie – w miarę potrzeb). Za prawidłową odmianę uczeń dostaje punkt. Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej punktów. Uwaga! Jeśli ktoś nie trafi do żadnego z pudełek, musi dany czasownik odmienić we wszystkich wypisanych czasach. Jeśli popełni choć jeden błąd, nie otrzymuje punktu.
Układanie słów
Jeśli mamy nadmiar zakrętek, warto przykleić na nich litery hiszpańskiego alfabetu, do czego zainspirował mnie film 10 juegos con tapones reciclados. Z takim zestawem łatwo zagospodarujesz 10 minut lekcji, które zostaną po zrealizowaniu tematu. Możesz zaproponować zabawę w ułożenie jak największej ilości słów z podanych liter. W mniejszej lub mniej zaawansowanej grupie uczniowie mogą losować pojedyncze litery i wymyślać (na przykład na czas) jak najwięcej hiszpańskich słów, które się od tych liter zaczynają.
Kolorowe zakrętki
Na zajęciach z małymi dziećmi można porządkować zakrętki kolorami, podobnie jak opisałam to w tekście o klamerkach. Innym sposobem na przećwiczenie nazw kolorów za pomocą nakrętek jest wydrukowanie tabelki z wypisanymi kolorami. Przed lekcją należy przygotować nakrętki w tych kolorach lub na jednokolorowe nakrętki nakleić kółka z kolorowego papieru. Zadaniem uczniów będzie ułożenie właściwego koloru obok jego nazwy, na przykład w zamieszczonej niżej tabeli.
Czy twoim zdaniem te pomysły się sprawdzą? A może już się sprawdziły? Masz inne sposoby na wykorzystanie plastikowych nakrętek do uczenia hiszpańskiego? Daj znać w komentarzu!
Bingo – alfabet: Bingo – EL ABECEDARIO
Bingo – liczebniki od 1 do 20: Bingo – LOS NUMERALES de 1 a 20
Bingo – liczebniki od 1 do 100: Bingo – LOS NUMERALES de 1 a 100
Bingo – liczebniki od 1 do 2018: Bingo – LOS NUMERALES de 1 a 2018
Tabela do układania zakrętek według kolorów: Tabla de colores