6 sposobów na ćwiczenie podawania godziny po hiszpańsku na różnych poziomach

Podawanie godziny po hiszpańsku to jedno z tych zagadnień, które trzeba dobrze przećwiczyć. Uczniowie zazwyczaj potrzebują trochę czasu i ćwiczeń, żeby oswoić się z tym tematem. Warto, a wręcz trzeba poświęcić czas na ćwiczenie tej ważnej umiejętności! Mam kilka swoich ulubionych sposobów i pomocy w tym temacie, którymi dzisiaj się dzielę.

¿Qué hora es?

Jednym z pierwszych ćwiczeń na podawanie godziny po hiszpańsku jest plansza stworzona przez Agnieszkę Kruszyńską i udostępniona na jej stronie OleEdu.pl. To krótkie i proste ćwiczenie, dobre zarówno na zajęciach indywidualnych, jak i w grupie do pracy w parach. Polega na dopasowaniu fiszek z napisaną numerycznie godziną do odpowiednich pól na planszy, na których te same godziny zapisane są słownie. Oczywiście istotne jest to, by uczniowie najpierw starali się samodzielnie przeczytać godzinę, a dopiero potem szukali odpowiedzi na planszy.

Na moich zajęciach na poziomie A1 w szkole Langusta.io wprowadzeniem do gry z godzinami były podchody. Podzieliłam uczniów na trzy grupy: czerwoną, zieloną i niebieską (przy okazji powtórka z kolorów). Wcześniej w sali porozkładałam wskazówki w tych kolorach. Każda grupa dostała pierwszą wskazówkę w swoim kolorze, w której opisane zostało położenie kolejnej wskazówki.. i tak dalej, aż do skarbu! A skarbem właśnie były schowane w kopercie fiszki do gry ¿Qué hora es? Zadaniem uczniów było jak najszybciej je odnaleźć, wrócić na swoje miejsce i poprawnie umieścić na planszy. Kto pierwszy, ten wygrywa. Uściślę jeszcze, że były to grupy dorosłych i wszystkim się ta zabawa, która wymagała wstania na chwilę z krzeseł, podobała.

“Zegar”, czyli godziny po hiszpańsku na wiele sposobów

Niedawno zaopatrzyłam się w inną pomoc, która towarzyszyła mi już w różnych grupach i na różnych poziomach. Jest to gra edukacyjna “Zegar” z wydawnictwa Kapitan Nauka, docelowo przeznaczona dla dzieci w wieku 5-9 lat. Zestaw składa się z dwustronnego zegara z ruchomymi wskazówkami, 2 plansz z przedstawieniem pracowni zegarmistrza oraz 2 plansz przedstawiających rozkład dnia dwójki dzieci, a także 36 żetonów w trzech kolorach, pokazujących różne godziny na tarczach analogowych zegarów. W instrukcji znajduje się aż 12 podpowiedzi różnych gier z wykorzystaniem zegarów. Są one przeznaczone dla dzieci, które uczą się rozpoznawać godziny, a więc nie wszystkie będą przydatne do nauki podawania godziny po hiszpańsku. Dlatego poniżej przedstawiam moje, sprawdzone na zajęciach z hiszpańskiego, propozycje.

Un día de… na wszystkich poziomach

Oczywistym sposobem na wykorzystanie plansz pokazujących codzienne zajęcia dwójki dzieci jest poproszenie ucznia o opisanie następujących po sobie obrazków. Z uczniami początkującymi warto najpierw się zastanowić, czy potrzebne są im jakieś nowe słówka. Zazwyczaj razem je wypisujemy, zanim zaczną opowiadać. Uczniów bardziej zaawansowanych przy opowiadaniu dopytuję o szczegóły obrazków, a jest ich sporo! Chętnie wracam do tych plansz z zestawu “Zegar” przy wprowadzaniu kolejnych czasów. To, co odróżnia je od większości ćwiczeń na rutinas diarias, to bohaterowie – jest ich dwójka. Na niektórych obrazkach pojawiają się oboje, na innych tylko jedno, a więc trzeba również przećwiczyć odmiany czasowników w różnych osobach.

Pokaż mi godzinę! Dla początkujących

Szybka zabawa w parach, oparta na instrukcji dołączonej do gry. W najprostszej wersji pierwszy gracz losuje żeton z zegarem i nie pokazując go drugiej osobie odczytuje godzinę po hiszpańsku. Zadaniem drugiej osoby jest ułożenie wskazówek na tarczy zegara w taki sposób, by pokazał tę samą godzinę.

Na zajęciach językowych ciekawsza może być wersja z losowaniem czasowników. Przygotowuję fiszki z czasownikami dotyczącymi codziennych czynności. Pierwsza osoba losuje czasownik i zadaje drugiej osobie pytanie zaczynające się od ¿A qué hora…? Druga osoba nic nie mówi, tylko pokazuje odpowiednią godzinę na zegarze. Wtedy pierwsza osoba informuje nauczyciela lub trzecią osobę, jaka jest odpowiedź. Na przykład:

A: ¿A qué hora te levantas? 
B: (pokazuje godzinę)
A: B se levanta a las 6.30 de la mañana.

Po takim dialogu oczywiście następuje zamiana ról.

Co robisz o tej godzinie? Dla początkujących

Na tablicy wypisuję dni tygodnia po kolei lub przygotowuję karteczki z dniami tygodnia. Z zestawu “Zegar” od Kapitan Nauka wybieram czerwone i niebieskie zegary. Na tablicy zapisuję: rojo – después de la medianoche, azul – después del mediodía. Zegary układamy na stole godziną w dół. Uczeń wybiera lub losuje dzień tygodnia i odkrywa jeden zegar. Jego zadaniem jest powiedzieć, co zazwyczaj robi w dany dzień tygodnia o wylosowanej godzinie. Na przykład: Los lunes a las tres y media de la tarde estoy en el trabajo. Żeby nie było nudno, zadaję pytania dodatkowe, np. ¿Y qué haces después? W ten sposób uczeń nie jest zmuszony do tworzenia sztucznych zdań, a są one punktem wyjścia do konwersacji.

Co zrobisz/robisz/robiłeś? Dla średniozaawansowanych

Często zakładamy, że jak już nasi uczniowie znają różne czasy, to podawanie godziny po hiszpańsku to pestka, ale pamiętaj o wartości powtórek! Moje ulubione zadania to te, które łączą ze sobą zagadnienia i każą wrócić myślami do dawno opanowanego materiału. Uwielbiam też stosować te same materiały z różnymi uczniami, a zegary od Kapitan Nauka bardzo często po prostu mam przy sobie!

Podobnie jak w opisanej wyżej wersji dla początkujących, na stole układam odwrócone zegary. Tym razem zegary powinny być we wszystkich kolorach. Ustalam z uczniami odpowiedni kod i zapisuję go na tablicy, na przykład: rojo – ayer, azul – hoy, verde – mañana. Uczniowie po kolei losują zegary i tworzą zdania zgodne z kodem – ich przykłady możesz zobaczyć na zdjęciach.

Zapamiętaj godziny po hiszpańsku, czyli klasyczne memory

Ta wersja proponowana jest w instrukcji dołączonej do gry “Zegar”. 12 czerwonych i 12 zielonych żetonów układamy rewersem do góry. Gracze kolejno odkrywają po dwa żetony i głośno odczytują godziny. Osoba, która odkryła dwa żetony z tą samą godziną, zabiera je dla siebie. Jeśli godziny są różne, należy odczytać obie, a następnie odłożyć żetony rewersem do góry. Gramy aż wszystkie żetony znikną ze stołu, a wygrywa ten, kto zbierze ich najwięcej.

Podobają ci się moje pomysły na ćwiczenia? Chcesz uczyć się w podobny sposób? Zapraszam do zapisów na moje lekcje poprzez formularz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.